SBA Edebiyat 2010

Mart 11, 2010

Cumhuriyet Döneminde Edebi Topluluklar

Filed under: Uncategorized — Samurka @ 9:17 pm
BEŞ HECECİLER
ü    Hecenin beş şairi adıyla da anılan bu sanatçılar milli edebiyat akımından etkilenmiş ve şiirlerinde hece veznini kullanmışlardır.
ü    Şiirde sade ve özentisiz olmayı ve süsten uzak olmayı tercih etmişlerdir.
ü    Beş hececiler şiire birinci dünya savaşı ve milli mücadele döneminde başlamışlardır.
ü    Beş hececiler ilk şiirlerinde aruz veznini kullanmışlar daha sonra heceye geçmişlerdir.
ü    Şiirde memleket sevgisi, yurdun güzellikleri, kahramanlıklar ve yiğitlik gibi temaları işlemişlerdir.
ü    Hece vezni ile serbest müstezat yazmayı da denediler.
ü    Mısra kümelerinde dörtlük esasına bağlı kalmadılar yeni yeni biçimler aradılar.
ü    Nesir cümlesini şiire aktardılar ve düzyazıdaki söz dizimini şiirlerde de görülmesi beş hececiler de çok rastlanan bir özelliktir.
ü    Beş hececiler şu sanatçılardan oluşmuştur: 
                        Faruk Nafiz Çamlıbel, Yusuf Ziya Ortaç,
                        Enis Behiç Koryürek, Halit Fahri Ozansoy,
                         Orhan Seyfi Orhon      (Kısaca FEHYO diye ezberleyebilirsiniz)
YEDİ MEŞALECİLER
ü    1928’de kurulmuştur.
ü    Heceyi geliştirmek amacıyla ortaya çıkmıştır.
ü    “Canlılık, samimiyet ve daima yenilik” sloganıyla hareket etmişlerdir.
ü    Varlaine, Mallerma gibi Fransız şairleri örnek almışlardır.
ü    Anadolu’yu yurtseverlik anlayışıyla anlatmayı düşünmüşlerdir; ancak pek başarılı olamamışlardır.
ü    Bunlar: Sabri Esat Siyavuşgil, Ziya Osman Saba, Yaşar Nabi Nayır, Muammer Lütfi, Vasfi Mahir Kocatürk, Cevdet Kudret, Kenan Hulusi Koray.
GARİPÇİLER ( I. YENİCİLER )
ü    Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatının belki de bütün Türk edebiyatının en farklı gurubu olarak edebiyat tarihinde yer almışlardır.
ü    1940 yılına kadar gelen bütün şiir anlayışına karşı çıkan Orhan Veli, Oktay Rıfat Horozcu, Melih Cevdet Anday ortaklaşa “Garip” dergisini çıkarıp bu akımı başlatmışlardır.
ü    Şiirde ölçü ve kafiye gereksizdir.
ü    Şiir fikirleri aşılamak işin kullanılmamalı.
ü    Şiirde anlam düz verilmeli.
ü    Her konu şiire girebilmeli
ü    Her insan şiirin konusu olabilmeli.
ü    Şiirde söz ustalığı, laf cambazlığına gerek yoktur.
ü    Şiirde önemli olan bütün güzelliğidir.
MAVİCİLER
ü  Atilla İlhan’ın 1955–1956 yıllarında çıkardığı derginin adı olan “MAVİ” nin etrafında toplanan Orhan Duru, Ferit Edgü gibi sanatçıları oluşturduğu guruptur.
ü  Garip akımına tepki olarak çıkmıştır.
ü  Şiirin basit olamayacağını zengin benzetmeli, içli, derin olması gerektiğini savunmuşlardır
İKİNCİ YENİCİLER
ü    1950’lerde “Garip” akımına tepki olarak çıkmıştır.
ü    Şiirin düşürüldüğü basitliğe son vermek amacıyla ortaya çıkmıştır.
ü    Cemal Süreyya, İlhan Berk, Edip Cansever, Turgut Uyar, Ece Ayhan, Ülkü Tamer,Sezai KARAKOÇ bu akımın öncüleridir.
ü    Sözcüklerin anlamı değil söylenişi önemlidir.
ü    Her şey insanla başlar insanla biter.
ü    Şiirin kendine göre bir dili olmalı.
ü    Şiir diğer edebi türlerden kesin çizgilerle ayrılmalı.
ü    Önemli olan kelimelerin anlamları değil, şairin ona yüklediği anlamlardır.
About these ads

Yorum Yapın »

Henüz yorum yapılmamış.

Bu yazıya yapılan yorumlar için RSS beslemeleri. TrackBack URI

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logo

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter picture

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook photo

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ photo

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

The Rubric Theme. WordPress.com’da ücretsiz bir web sitesi veya blog oluşturun.

Takip Et

Her yeni yazı için posta kutunuza gönderim alın.

%d blogcu bunu beğendi: